ZARZĄDZENIE NR 1/2024 z dnia 09.02.2024 roku,
w sprawie ustanowienia standardów ochrony małoletnich w placówce Na podstawie § 14 ust. 2 Regulaminu Organizacyjnego podmiotu leczniczego oraz w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zarządzam wprowadzenie obowiązujących w Klinice standardów ochrony małoletnich, które otrzymują następującą treść:
§ 1.Przedmiot zarządzenia
Niniejsze zarządzenie określa: 1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi pacjentami lub osobami korzystającymi z usług Kliniki a personelem Kliniki, zwłaszcza zachowania niedozwolone wobec małoletnich; 2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; 3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury Niebieskie Karty 4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów; 5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; 6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; 7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia; 8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. 9) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
§ 2.Definicje legalne
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o: 1) Klinice- należy przez to rozumieć podmiot leczniczy działający pod firmą Anna Smorąg i wykonujący działalność leczniczą w Zakładzie Leczniczym pod nazwą ANNA SMORĄG MEDYCYNA ESTETYCZNA, NIP: 575-187-86-51, REGON: 14721547100030, adres i siedziba podmiotu leczniczego: ul. Wolności 14, 42-713 Kochanowice; 2) Kierowniku – kierownik Kliniki – Anna Smorąg;
3) małoletnim – należy przez to rozumieć osobę poniżej 18 roku życia, która jest pacjentem Kliniki lub korzysta z innych usług dostępnym w Klinice, w szczególności kosmetologicznych. 4) osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji oraz wdrażanie standardów – należy przez to rozumieć Kierownika; 5) Personelu – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Klinice lub współpracującą z Kliniką na innej podstawie niż stosunek pracy, niezależnie od prawnej formy tego zatrudnienia lub współpracy; 6) Kandydacie – należy przez to rozumieć każdą osobę ubiegającą się o zatrudnienie w Klinie lub podjęcie współpracy z Kliniką; 7) Pracodawcę – należy rozumieć Klinikę, reprezentowaną przez Kierownika. 8) Interwencji – należy przez to rozumieć sporządzenie pisemnego zawiadomienia, obejmującego opis zdarzenia wraz ze wskazaniem danych pokrzywdzonego i potencjalnego sprawcy oraz przekazaniu tego zawiadomienia do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. 9) Krzywdzie – należy przez to rozumieć przestępstwo na szkodę dziecka, inną formę krzywdzenia, niebędącą przestępstwem (tj. m.in. krzyk, czy pozniżanie), zaniedbanie podstawowych potrzeb życiowych małoletniego; 10) Przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności: a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia, b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę, d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej, e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 3.Zasady bezpiecznej rekrutacji
1. Przed nawiązaniem stosunku pracy, Klinika dokona weryfikacji, czy dane Kandydata zamieszczone są w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. 2. Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy, przedkłada do Kliniki informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. 3. Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy posiadający obywatelstwo innego państwa ponadto przedkłada Pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. 4. Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy składa Pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Pracodawcy informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. 5. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 3 lub 4, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. 6. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 2-5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy, składa Pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. 7. Oświadczenia, o których mowa w ust. 4 i 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 8. Informacja, o której mowa w ust.1, Pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika. Informacje i oświadczenia, o których mowa w ust. 2- 6, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika. 9. Postanowienia zawarte w niniejszym paragrafie (ust. 1 – 8 ) stosuje się analogicznie do Kandydatów nawiązujących z Kliniką współpracę na innej podstawie niż stosunek pracy. W odniesieniu do tych członków Personelu, informacje i oświadczenia, o których mowa w ust. 2-6, Kierownik załącza do dokumentacji dotyczącej współpracy z poszczególnymi osobami.
§ 4.Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem
1. Małoletni ma prawo do tego, by w trakcie udzielania świadczeń, w tym również świadczeń opieki zdrowotnej, towarzyszyli mu rodzice bądź opiekunowie. 2. Personel w kontakcie z małoletnimi oraz towarzyszącymi mu rodzicami bądź opiekunami, powinien zachować: spokój, życzliwość, empatię, szacunek.
3. Przed rozpoczęciem udzielania świadczeń małoletniemu, członek Personelu powinien przedstawić się małoletniemu. 4. Członek Personelu zobligowany jest do wyjaśnienia małoletniemu na czym będzie polegało udzielane mu świadczenie i jakie będą jego skutki oraz informuje krok po kroku o wykonywanych czynnościach. 5. W trakcie udzielania świadczeń, Personel powinien weryfikować, stosownie do posiadanych możliwości, czy małoletni rozumie sytuację oraz skutki podejmowanych wobec niego działań, w szczególności medycznych i terapeutycznych. 6. W trakcie udzielania świadczeń, małoletni ma prawo do zadawania pytań, o czym należy go poinformować przed rozpoczęciem czynności z jego udziałem. 7. Komunikaty kierowane do małoletniego powinny być dostosowane do jego wieku i zdolności. 8. Personel powinien zwracać się do małoletniego w preferowanym przez niego rodzaju i po preferowanym przez niego imieniu. 9. Personel powinien konsultować w miarę możliwości kwestie pozamedyczne, jeśli nie będzie to miało wpływu na jakość leczenia małoletniego. 10. Jeśli w trakcie udzielania świadczeń, zaistnieje konieczność przeprowadzenia badania fizykalnego ciała małoletniego poniżej szyi, członek Personelu powinien odsłaniać ciało małoletniego stopniowo. W trakcie takiego badania małoletniemu powinien towarzyszyć rodzic bądź opiekun, a w braku takiej możliwości inna osoba z Personelu, w miarę możliwości tej samej płci. 11. Wszelki kontakt fizyczny, który nie jest związany z udzielaniem świadczeń, może odbywać się wyłącznie za zgodą małoletniego i zgodnie z jego potrzebą. 12. Personel ma obowiązek współpracować z rodzicami oraz opiekunami małoletnich, zwłaszcza informować ich o sytuacji medycznej małoletniego. 13. Personel nie może: a. naruszać prawa dziecka do intymności i prywatności; b. ujawniać danych osobowych oraz danych wrażliwych; c. ignorować obecności małoletniego; d. ograniczać możliwości obecności rodzica bądź opiekuna małoletniego w trakcie udzielania świadczeń; e. straszyć, szantażować, kłamać, ignorować uczuć małoletnich, prowadzić działać dyskryminacyjnych względem nich oraz ich rodzin; f. podnosić głosu, zawstydzać, lekceważyć potrzeb i uczuć małoletniego oraz jego rodziców lub opiekunów.
§ 5.Sposób reagowania na przypadki doświadczenia krzywdzenia przez dziecko
1. Personel jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku zaistnienia podejrzenia, że małoletniemu dzieje się krzywda. 2. W sytuacji wykrycia/zauważenia objawów krzywdzenia małoletniego, członek Personelu ma każdorazowo obowiązek sporządzenia notatki służbowej i odnotowania w niej szczegółów zauważonych symptomów oraz ma obowiązek poinformować o tym osobę, o której mowa w ust. 6. Notatka powinna być opatrzona datą oraz czytelnym podpisem członka Personelu ją sporządzającego.
3. Naruszenie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z członkiem Personelu dopuszczającym się tego naruszenia. 4. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie względem niego przemocy, a w rodzinie są lub mogą być również inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby oraz Kierownika. 5. W przypadku powzięcia podejrzeń, że małoletni jest ofiarą przemocy, członek Personelu ma każdorazowo obowiązek poinformować o tym fakcie osobę, o której mowa w ust. 6. 6. Za prowadzenie Interwencji odpowiada Kierownik jako osoba wyznaczona do realizowania tych kompetencji na mocy niniejszego zarządzenia. 7. W przypadku braku osoby, o której mowa w ust. 6, odpowiedzialnym za prowadzenie interwencji jest Kamila Sternik- pracownik recepcji. 8. Źródłem krzywdy u małoletniego może być zachowanie każdej osoby dorosłej, w tym rodziców, opiekunów lub innych osób, a także innych małoletnich. 9. W przypadku naruszenia zasad bezpiecznego kontaktu z małoletnim przez członka Personelu, należy: a. W sytuacji, gdy niniejsze zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności, osoba, o której mowa w ust. 6 przeprowadzi rozmowę dyscyplinującą z członkiem Personelu, który dopuścił się tego zachowania; b. W sytuacji, gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, zwłaszcza gdy były to zachowania o charakterze dyskryminacyjnym lub naruszające godność dziecka, Klinika zastrzega w takiej sytuacji prawo do rozwiązania stosunku pracy lub umowy będącej podstawą współpracy z członkiem Personelu, który dopuścił się takiego zachowania.
10. W przypadku naruszenia zasad bezpiecznego kontaktu z małoletnim pacjentem przez przedstawicieli ustawowych, opiekunów faktycznych lub innych domowników: a. Gdy zachowanie kwalifikuje się jako przemoc domową – członek Personelu powinien wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A. b. Gdy zachowanie nie kwalifikuje się jako przemoc domowa lub nie jest jasny status tego zachowania – należy wystąpić do ośrodka pomocy społecznej o wgląd w sytuację rodziny. c. Gdy sytuacja, o której mowa w ust. 10 lit. b. powtarza się, należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
11. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego lub doszło do innego zagrożenia dobra małoletniego pacjenta: a. Ze strony członka Personelu– należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności podjąć kolejne kroki dyscyplinujące, włącznie z ewentualnym rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą; b. Ze strony rodziców lub opiekunów małoletniego pacjenta – należy wystąpić do ośrodka pomocy społecznej o wgląd w sytuację rodziny; c. W razie powtarzania się sytuacji, o której mowa w ust. 11 lit. b, należy skierować wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu opiekuńczego. 12. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych, osoba, o której mowa w ust. 6 i 7, konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu. Osoba, o której mowa w ust. 6 i 7 może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym z małoletnim, osobą
podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami. Z rozmowy sporządza się protokół lub notatkę służbową. 13. W przypadku wystąpienia podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta przez członka Personelu, należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi, do czasu wyjaśnienia sprawy. 14. W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi Personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko małoletnim, należy bezwzględnie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania. Odsunięcie od obowiązków z udziałem małoletnich powinno nastąpić ze skutkiem natychmiastowym. 15. Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do ośrodka pomocy społecznej stanowi Załącznik nr 1 do zarządzenia. 16. Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do sądu opiekuńczego stanowi Załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 6.Sposób udostępnienia standardów ochrony małoletnich w placówce
1. Przyjęte standardy postępowania z małoletnimi powinny być umieszczone w widocznym miejscu, w bliskiej odległości punktu rejestracyjnego w Klinice, zarówno w wersji skróconej dla małoletnich, jak i w wersji pełnej. Wzór skróconej wersji standardów stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia. 2. Personel otrzyma od Kierownika wydruk przyjętych standardów postępowania z małoletnimi pacjentami. 3. Personel ma obowiązek zapoznania się z niniejszymi standardami, co potwierdzi składając pisemne oświadczenie. 4. Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 stanowi Załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia. 5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 załącza się do akt osobowych pracownika lub dokumentacji członka Personelu współpracującego z Kliniką na innej podstawie niż umowa o pracę. 6. Przyjęte standardy postępowania z małoletnimi w Klinice zostaną udostępnione również na stronie internetowej Kliniki.
§ 7.Monitorowanie i okresowa weryfikacja
1. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w § 5 ust. 6 zarządzenia, raz na dwa lata dokonuje oceny realizacji standardów ochrony małoletnich i sporządza z niego sprawozdanie. 2. Oceny dokonuje się na podstawie anonimowych ankiet ewaluacyjnych. 3. Ankiety ewaluacyjne udostępnia się: a. Małoletnim korzystających z usług Kliniki, b. Przedstawicielom ustawowym, opiekunom faktycznym małoletnich, c. Personelowi. 4. Wzory ankiet ewaluacyjnych: a. Przeznaczonych dla małoletnich oraz ich przedstawicieli ustawowych, opiekunów faktycznych małoletnich– stanowi Załącznik nr 5 do zarządzenia;
b. Przeznaczonych dla Personelu– stanowi Załącznik nr 6 do zarządzenia. 5. Wydruki ankiet, o których mowa w ust. 4 lit. a, udostępnia się w widocznym miejscu w rejestracji Kliniki wraz z nieprzezroczystym pojemnikiem przeznaczonym do zbierania wypełnionych ankiet. 6. Wypełnione ankiety należy przekazać do pojemnika, o którym mowa w ust. 5. 7. Członkowie Personelu mają obowiązek przedkładać wypełnione ankiety na ręce przełożonego do dnia 31 grudnia każdego roku. 8. Sprawozdanie udostępniane jest całemu Personelowi niezwłocznie po jego sporządzeniu.
§ 8.Obowiązek szkoleniowy
1. Osoba odpowiedzialna, o której mowa w §5 ust. 6, deklaruje gotowość do zorganizowania szkoleń dla Personelu z zakresu prawnych, medycznych i psychologicznych aspektów przemocy domowej i krzywdzenia małoletnich w sytuacji zgłoszenia takiej potrzeby przez członków Personelu lub wystąpienia na terenie Kliniki zdarzenia niepożądanego z udziałem małoletniego, które ujawni potrzebę zorganizowania takiego szkolenia. 2. Na wniosek Personelu, zakres szkolenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu może zostać rozszerzony.
§ 9.Postanowienia końcowe
1. Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 roku i obowiązuje do odwołania. 2. Personel ma obowiązek zapoznać się z treścią niniejszego zarządzenia do dnia 11 lutego 2024 roku oraz przedstawić pisemne oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust. 3. 3. Zarządzenie jest dostępne na stronie internetowej Kliniki w ramach udostępnionych do pobrania plików.
Załączniki: 1) Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do ośrodka pomocy społecznej, 2) Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do sądu opiekuńczego, 3) Wzór skróconej wersji standardów, 4) Pisemne oświadczenie personelu Kliniki 5) Wzór ankiety ewaluacyjnej dla pacjentów, rodziców, opiekunów, 6) Wzór ankiety ewaluacyjnej dla personelu Kliniki.
Kierownik ANNA SMORĄG